Специалисты ФИПИ дают советы выпускникам, как готовиться к успешной сдаче ЕГЭ по иностранным языкам.

 Успех на экзамене по иностранному языку – английскому, немецкому, французскому или испанскому – возможен только, если выпускник уделял много внимания этому школьному предмету, регулярно выполнял домашние задания и активно работал на уроках. Уверенности добавит также чтение литературы (даже адаптированной) и просмотр кинофильмов и мультфильмов на языке. Если всего этого не было на протяжении 10 лет изучения иностранного языка в школе, то восполнить пробелы, «натаскать» на экзамен за последнее полугодие невозможно. 
    «ЕГЭ по иностранному языку проверяет не то, что человек знает об этом языке, а то, как он им владеет. Овладеть иностранным языком, научиться воспринимать иностранную речь со слуха, читать и понимать тексты разных жанров, создавать письменные высказывания, а тем более научиться говорить на иностранном языке за короткий срок нельзя», - считает председатель федеральной комиссии разработчиков КИМ ЕГЭ по иностранным языкам Мария Вербицкая. 
    Что можно и нужно сделать в качестве подготовки к экзамену? Надо изучить демоверсию и кодификатор, понять, что именно требуется от выпускника на экзамене. Обязательно ознакомьтесь с критериями оценивания заданий с развернутым ответом (это задания 39 и 40 раздела «Письмо» в письменной части и все четыре задания устной части). Полезно провести для себя репетицию экзамена: распечатать задания демоверсии с сайта ФИПИ и выполнить их в отведенное для этого время, не заглядывая в ответы к заданиям, не пользуясь словарями и не прибегая к чужой помощи. На сайте ФИПИ есть аудиозапись текстов для устной части ЕГЭ по иностранному языку, так что можно полностью воспроизвести ситуацию экзамена. 
    Следите за временем – успеваете ли выполнить задания каждого раздела в рекомендуемое для этого время. Отмечайте трудные задания галочкой, ставьте знак вопроса там, где вы сомневаетесь, а потом тщательно проанализируйте не только результаты, но и сам процесс своей работы. Такая проведенная самостоятельно репетиция поможет Вам понять свои сильные и слабые места, какие умения и навыки сформированы у Вас недостаточно, и укажет, каким разделам нужно уделить повышенное внимание. 
    Помните, что для того, чтобы успешно выполнить задания по аудированию и чтению, совсем не обязательно знать каждое слово, которое используется в тексте. Важно уловить ключевые слова и понять основное содержание прочитанного или прослушанного текста. Надо учиться использовать языковую догадку, ведь даже читая на родном языке, мы встречаем незнакомые слова и догадываемся об их значении по общему контексту, по их составу, по аналогии с родственными словами. Если Вы читаете какую-то дополнительную литературу и смотрите фильмы на иностранном языке, у Вас уже есть хорошая практика. 
    Как подготовиться к устной части ЕГЭ? Любой современный учебник по английскому языку имеет приложение – CD-диск с аудиозаписями. Слушайте эти аудиозаписи, читайте тексты вместе с диктором и за диктором, участвуйте в диалогах. Проведите для себя репетицию устной части ЕГЭ на основе демоверсии устной части, сделайте аудиозапись своих ответов и затем прослушайте их. Попробуйте оценить свои ответы по критериям из демоверсии, и Вы поймете, насколько готовы к устной части. 
    «Не забывайте, что язык – средство выражения мыслей. Для того, чтобы сформулировать свое мнение в письменном высказывании по актуальной проблеме или устно сравнить две фотографии на актуальную тему, надо уметь размышлять, находить аргументы, делать выводы. ЕГЭ по иностранному языку проверяет не то, сколько слов ученик выучил, а то, насколько он готов к дальнейшей жизни и учебе», - говорит председатель федеральной комиссии разработчиков КИМ ЕГЭ по иностранным языкам Мария Вербицкая.

Интернет-ресурсы при подготовке к ОГЭ и ЕГЭ.

ГИА по иностранным языкам.  Демонстрационные версии.

 

Обратите внимание, что структура всех вариантов экзаменационной работы ГИА по каждому общеобразовательному предмету едина, поэтому рекомендуем ознакомиться с размещенными на сайте ФИПИ документами, определяющими эту структуру, а также содержание КИМ. 

Информацию о содержании КИМ по предмету вы найдете в кодификаторах, спецификациях и демонстрационных вариантах экзаменационных заданий. 

Имейте в виду, что варианты КИМ, которые вы получите на экзамене, разрабатываются в режиме строгой секретности и становятся публичными лишь в момент проведения экзамена. 

Download
Kodifikator.pdf
Adobe Acrobat Document 266.8 KB
Download
Spetsifikatsia.pdf
Adobe Acrobat Document 222.6 KB

Инструкция: как сдать ЕГЭ по АЯ

 ЕГЭ по английскому языку состоит из письменной и устной части, которые сдаются в разные дни. Письменная часть включает разделы «Аудирование», «Чтение», «Грамматика и лексика», «Письмо», устная часть — раздел «Говорение». Всего на экзамене школьникам предлагается выполнить 44 задания базового, повышенного и высокого уровня сложности. О том, как справиться с самыми сложными заданиями, за которые можно получить наибольшее количество баллов.

Задание № 2

Раздел «Аудирование»

Что требуется

Задание на понимание запрашиваемой в прослушанном тексте информации. Участники экзамена дважды прослушивают диалог. После этого им необходимо определить, какие из семи приведенных утверждений соответствуют содержанию текста (true), какие не соответствуют (false) и о чем в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (not stated).

Особенности

В этом задании не всегда понятна и очевидна разница между ответами «not stated» и «false». Даже мне, преподавателю, иногда бывает достаточно сложно это определить в некоторых вариантах. Аудирование проверяет, насколько хорошо ты улавливаешь информацию на слух. А в этом задании иногда получается так, что информацию ты уловил, а смысл задания — нет.

Советы

Чтобы подготовиться к любому тесту, надо тренировать его написание, то есть решать подобные варианты. Этот тип заданий тоже можно натренировать, и логика своя тут, безусловно, есть. По опыту могу сказать, что обычно ответ «not stated» подходит к тому утверждению, о котором вообще ничего не сказано в исходном тексте. Если сказано что-то другое вместо предложенного, скорее всего, ответ «false». Там, где ответ «true», проблем, как правило, не возникает.

Задания № 3-9

Раздел «Аудирование»

Что требуется

Задание на полное понимание прослушанного текста. Выпускникам предлагается дважды прослушать интервью и ответить по нему на семь вопросов, выбрав из списка нужный вариант ответа.

Особенности

Здесь у выпускников обычно возникают сложности, связанные с пониманием того, что сказали в тексте. Это задание на проверку аудирования я считаю достаточно объективным. Школьнику нужно хорошо знать синонимы. Если делать аудирование 5 класса, то там будет текст и потом, подстрочником, ответы, в которых использованы предложения из текста один в один. На ЕГЭ, конечно, такого нет, уровень другой, в вопросах предложения переформулированы и используются синонимы. Считается, что ЕГЭ рассчитан на уровень B2, то есть Upper Intermediate. Чтобы хорошо выполнять это задание, важны три составляющие. Первое: понимать достаточно быструю речь. Второе: знать лексику, в том числе синонимы, и понимать, что спрашивают. Третье: нужен навык работы с подобными заданиями.

Советы

Перед тем как вы будете слушать интервью, вам дается одна минута на то, чтобы ознакомиться с заданием. Это время нужно использовать по максимуму. Пока еще не включили запись, вам нужно прочитать все вопросы и выделить в каждом из них ключевые слова. То есть подчеркнуть два-три слова в вопросах. Если сделали это быстро, можно и ответы просмотреть, и в них слова подчеркнуть. Далее, когда ученик будет слушать интервью, он будет опираться на эти слова, его разум сможет сконцентрироваться на тех моментах, которые были в заданиях.

Могу сказать, что это универсальный метод выполнения подобных заданий на всех языковых экзаменах: ЕГЭ, IELTS, FCE. На ЕГЭ школьникам несколько легче справиться с этим заданием, потому что текст можно прослушать дважды, а вот, например, в IELTS — только один раз. Это задание требует хороших навыков концентрации.

Задание № 11

Раздел «Чтение»

Что требуется

Задание на понимание структурно-смысловых связей в тексте. Необходимо прочитать текст и заполнить шесть пропусков частями предложений, обозначенными цифрами 1–7. Одна из частей в списке лишняя.

Особенности

Повышенная сложность этого, казалось бы, простого задания состоит в том, что очень часто предложения в ответах подобраны так, что и по структуре, и по смыслу подходят сразу в несколько мест из текста. При выполнении этого задания прежде всего обращайте внимание на структуру предложения с пропущенным фрагментом. Допустим, когда в предложение требуется вставить конструкцию с инфинитивом или когда используются соединительные слова «that» или «which», несколько вариантов ответа уже сразу отпадают. А дальше уже нужно просто выбрать ответ из оставшихся по смыслу.

Не секрет, что тексты на ЕГЭ предлагаются в разных вариантах и в разные года не одинаковы по сложности. Бывают и не самые простые тексты по смыслу, например, про научные исследования, про Европейский союз. Например, на прошлой неделе разбирали с ученицей текст про исследования, в котором она сделала немало ошибок. Текст нужно было очень внимательно читать, чтобы понять, что к чему привело, какой эффект исследовался, что на что влияло и что получили на выходе исследователи. Это не так просто.

Советы

Очень важна проверка этого задания на выходе. После того, как вы подобрали пропущенные предложения и заполнили пропуски в тексте, необходимо посмотреть, насколько логично то, что у вас получилось. Для этого надо полностью прочитать окончательный текст. Нередко именно такая проверка помогает ребятам тут же увидеть у себя несостыковки и исправить их.

Задания № 12-18

Раздел «Чтение»

Что требуется

Задание на понимание информации в тексте. Выпускникам предлагается прочитать текст и ответить по нему на семь вопросов, выбрав один из четырех предложенных вариантов ответа.

Особенности

В этом задании существенно облегчает жизнь школьникам тот факт, что вопросы расположены в той последовательности, в которой даны ответы на них в тексте. То есть, если ученик видит, что этот вопрос — последний в списке заданий, не надо искать ответ на него в начале текста, потому что он будет в конце, и наоборот.

Основное в этом задании — это знание лексики: чтобы понимать, о чем речь в тексте и о чем спрашивают в вопросе. Если нет необходимого уровня лексического запаса, сделать это достаточно сложно. Это задание перекликается со всеми кембриджскими форматами. Обычное европейское задание по проверке навыков чтения: есть предложения в тексте, есть вопрос с синонимами и есть варианты. При этом ответы на все вопросы можно найти в тексте.

Советы

Тексты отличаются по уровню и в сборниках заданий, и на самом экзамене. Нужно купить себе сборник заданий ЕГЭ и отвечать на вопросы по разным текстам, набивать руку. Если речь идет об очень высоком балле, я всегда стараюсь поднять планку своим ученикам. Похожие задания есть в экзаменах FCE и IELTS, но там они сложнее. Выполнив несколько заданий из этих международных экзаменов, на ЕГЭ школьники смотрят уже по-другому. Поэтому я рекомендую «нарешивать» варианты из сборников тестов для подготовки к экзаменам более высокого уровня — FCE и IELTS. Это поможет справиться с этим заданием на ЕГЭ. Когда мы не знаем, что есть следующая ступень, нам кажется, что все очень сложно. А когда оказывается, что бывают тексты и задания потруднее, создается обратный психологический эффект.

Задания № 32-38

Раздел «Грамматика и лексика»

Что требуется

Задание на лексико-грамматические навыки. Выпускникам предлагается текст с шестью пропусками. Эти пропуски соответствуют шести заданиям, в каждом из которых представлено четыре возможных варианта ответов.

Особенности

Для того чтобы выполнить это задание, прежде всего надо знать collocations — устойчивые словосочетания. Это уже задание на более высокое понимание языка. Ученик должен знать устойчивые выражения и интуитивно чувствовать: так по-английски говорят, а так — не говорят. Например, делать домашнюю работу — это «to do homework». Нельзя сказать «to make homework», хотя глагол «to make» означает то же самое, что и «to do» — «делать». В то же время выражение «сделать ошибку» — это «to make a mistake», а не «to do a mistake». Еще пример: нужно подобрать глагол перед выражением negative conclusion. В ответах предлагаются глаголы: «to obtain», «to get», «to reach», «to receive». Но сказать можно только «to reach a conclusion». Остальные глаголы не употребляются с этим существительным.

Второе, что важно знать — это предлоги, с которыми употребляются глаголы. Например, очень часто в этом задании в ряду ответов попадается линейка глаголов «видеть, наблюдать»: «to look», «to see», «to observe», «to monitor». Все предлагаемые слова будут означать «смотреть» или «наблюдать». При этом в тексте будет стоять предлог «at». В итоге нам подойдет только глагол «to look», поскольку именно он употребляется с предлогом «at».

Также в этом задании ЕГЭ проверяется знание linking words — вводных и соединительных слов. Чтобы предложения друг с другом связать, нужны соединительные слова: «тем не менее», «поэтому», «таким образом» и т. д. Например: «Я люблю бегать; тем не менее утром мне трудно вставать и идти на пробежку». Этот аспект не так сложен, необходимо эти слова выучить и дальше уже по смыслу внимательно их подставлять.

Советы

Расширяйте словарный запас, учите collocations, linking words и глаголы с предлогами. Решайте варианты по этой теме из сборников.

Задание № 40

Раздел «Письмо»

Что требуется

Письменное высказывание с элементами рассуждения, связанное с предложенной проблемой. В этом задании ученику предлагается утверждение, по которому нужно написать эссе, придерживаясь плана: введение, два-три аргумента «за», два-три аргумента «против» и заключение. Объем текста — 200-250 слов.

Особенности

Чтобы выполнить это задание, нужно знать формат эссе. Западное образование отличается от российского тем, что там эссе пишут чуть ли не с начальной школы. Рассуждение на тему — «а что вы об этом думаете» — это привычная форма письменной работы. У нас же многие впервые сталкиваются с таким форматом только на выпускных экзаменах. И даже в предлагаемом шаблоне-плане уже есть много подводных камней. Первая сложность — это придумать сами аргументы по-русски. Вторая — необходимо продумать обе точки зрения: определить точку зрения «за» и понять, какая будет «против». Это ведь не всегда бывает очевидно из темы.

Среднестатистическому школьнику найти правильные аргументы по теме бывает очень непросто. К тому же приведенные аргументы нужно оспорить, а это уже навык из области логического мышления. Например, тема «Честность — лучшая политика». В аргументах «за» мы говорим о том, что надо всегда быть честным, и поступать честно легче. Аргумент против: иногда встречаются ситуации, когда лучше соврать. А затем этот аргумент надо еще и оспорить! Доказать, что на самом-то деле лучше никогда не врать, ложь все равно приводит к плохим последствиям, и привести соответствующий пример (маленькая ложь в начале отношений может привести к недоверию и разрыву). Оспорить надо именно свои аргументы. Основная сложность этого задания — логичность и аргументы. Аргументы не по теме не засчитывают.

Советы

Во-первых, необходимо сразу составить план. Это важное условие успешного выполнения этого задания. Часто бывает так, что школьник увидел тему и сразу начинает писать. Сначала надо все хорошенько продумать на русском, а потом уже переводить.

Чтобы придумать аргументы, можно примерить предложенную тему на себя. Например, тема «Работа — самое важное в жизни человека». Постарайтесь не рассуждать абстрактно («Некоторые люди любят ходить на работу»), а перенести все аргументы сразу на свою жизнь, выделить то, что важно для вас. Например: «я люблю ходить на работу, потому что мне там хорошо платят, меня уважает шеф, у меня хороший коллектив» и т. д.

Темы на экзамене обычно дают общие: «Отношения с родителями», «Друзья», «Интернет». При этом в сборниках для подготовки к ЕГЭ попадаются и такие темы, как «Окружающая среда», «Клонирование», «Отношение к смертной казни». С подобными темами на ЕГЭ я не сталкивалась. Однако утверждать, что их не будет и в этом году, никто не может. Поэтому я со своими учениками всегда стараюсь две-три сложные неоднозначные темы написать и отработать.

И последний момент: для выполнения задания требуется соответствующий английский. Эссе — это академическое письмо, осмысленная работа, которая предполагает хороший уровень лексики и грамматики. Лексика должна соответствовать уровню B2: если в эссе использована лексика начального уровня, получить максимум за это задание невозможно. Также нужно использовать синонимы, а не писать через все эссе одни и те же слова. Например, помимо «teenagers», использовать также «youth», «young people», «adolescents».

Задание № 44

Раздел «Говорение»

Что требуется

Тематическое монологическое высказывание — передача основного содержания увиденного с выражением своего отношения, оценки и аргументации. В этом задании участнику экзамена предлагается сравнить две фотографии.

Особенности

В отличие от других заданий устной части ЕГЭ по английскому, к этому заданию сложно подготовить шаблонный текст или заготовки-клише, потому что никто не знает, что будет на предложенных картинках. Здесь от ученика требуется экспромт. Экзаменаторы слушают, как человек говорит в условиях экзаменационного стресса, какие слова он использует. Ты говоришь, как умеешь, — именно так и проверяется уровень устной речи, в том числе и на международных экзаменах. При этом времени на подготовку практически нет. Предлагаемые полторы минуты — это время лишь на то, чтобы придумать аргументы.

Как правило, на экзамене предлагаются фотографии людей. Допустим, на обеих картинках показана тема «Спорт», изображены спортсмены. Только на первой — группа футболистов, а на второй — девочка, которая занимается художественной гимнастикой. Выпускник должен рассказать о сходствах и различиях. Общее на этих фотографиях — это спорт, все персонажи — профессиональные спортсмены. Различия — виды спорта, здесь мальчики, а здесь девочки, здесь спорт на улице, а здесь в зале. Для подготовки к этому заданию тоже нужно отработать умение сразу увидеть отличия и определить их для себя сначала на русском. Нужно делать такие задания и работать с картинками.

Советы

Монолог должен длиться не более двух минут. Конечно, на компьютере есть таймер, и ученик видит, сколько осталось времени. Но во время подготовки нужно тренироваться составлять текст на две минуты и воспроизводить его. Необходимо чувствовать, сколько это времени, чтобы раскрыть все пункты и выразить свои мысли. Это требует навыка.

Второй важный момент — это лексика. Задание требует хорошего знания лексики и определенных лексических конструкций. Не так просто вместе держать в голове и грамматику, и лексику. Когда школьник говорит без подготовки, все недоученные темы в лексике и грамматике сразу становятся видны. На мой взгляд, это задание очень хорошо показывает уровень владения языком.

Download
Приложение 1.
Особенности подготовки аудиторий (включая дополнительные материалы и оборудование) по учебным предметам
Приложение_1.pdf
Adobe Acrobat Document 422.6 KB

Test your English: Lexis and Grammar!

Прочитайте приведённый ниже текст.

Mum wants to buy a new sofa for the sitting room. So, yesterday, we went to the largest furniture store in the city. Mum's friend, who is a ___DESIGN___, recommended that store as the best in the city.  
However, we didn’t buy anything because Mum couldn't make a ______DECIDE______ about what she liked best. There were sofas in ______TRADITION______ and modern styles. They were presented in  ___DIFFER___  colours and patterns. The shop assistant was very ____HELP___. She patietly showed us one model after another. At last Mum chose one of them, but, ______FORTUNATELY______, they didn’t have that model in her favourite colour.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию.

Mum wants to buy a new sofa for the sitting room. So, yesterday, we went to the largest furniture store in the city. Mum's friend, who is a ___________, recommended that store as the best in the city.

DESIGN

 

Конец формы

 

Начало формы

However, we didn’t buy anything because Mum couldn't make a _______ about what she liked best.

DECIDE

 

Конец формы

 

Начало формы

There were sofas in ________ and modern styles.

TRADITION

 

Конец формы

 

Начало формы

They were presented in ___________ colours and patterns.

DIFFER

 

Конец формы

 

Начало формы

The shop assistant was very ______________. She patinetly showed us one model after another.

HELP

 

Конец формы

 

Начало формы

At last Mum chose one of them, but, ______________, they didn’t have that model in her favourite colour.

FORTUNATELY

 

Конец формы

 

   

A3A31D


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

Tracey was very unhappy and scared. She was starting a new school.
“I _________NOT/WANT_________ to go to school today,” Tracey told her father.
“I understand, Tracey,” he said. “Starting a new school can be very difficult. But you have to.”
A month before _________THEY_________ family had moved to a new town and everything was still new and strange for Tracey. Dad smoothed Tracey’s hair down and _________GIVE_________ her a little hug,
“When your classes _________BE_________ over, I’ll pick you up, ok?”
When Tracey got to school and looked at the big building, she thought, “I wish I _________CAN_________ run away,” but she knew it was impossible. She took a deep breath and walked up the steps to school. She went straight into her _________FIVE_________ grade classroom.
“That must be Tracey,” “Hello, Tracey!”, “Welcome, Tracey!” the _________CHILD_________ in the room welcomed her.
Everyone seemed friendly and Tracey felt a little _________GOOD_________.
The father picked her up after school. 
“How was your day?” he asked. To his surprise Tracey answered that she _________LIKE_________ her new school.
“You are a brave girl,” her father said. “I’m proud of you.” 

Tracey was very unhappy and scared. She was starting a new school.

“I __________________ to go to school today,” Tracey told her father.

NOT/WANT

 

Конец формы

 

Начало формы

“I understand, Tracey,” he said. “Starting a new school can be very difficult. But you have to.”

A month before __________________ family had moved to a new town and everything was still new and strange for Tracey.

THEY

 

Конец формы

 

Начало формы

Dad smoothed Tracey’s hair down and __________________ her a little hug,

GIVE

 

Конец формы

 

Начало формы

“When your classes __________________ over, I’ll pick you up, ok?”

BE

 

Конец формы

 

Начало формы

When Tracey got to school and looked at the big building, she thought, “I wish I __________________ run away,” but she knew it was impossible.

CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

She took a deep breath and walked up the steps to school. She went straight into her __________________ grade classroom.

FIVE

 

Конец формы

 

Начало формы

“That must be Tracey,” “Hello, Tracey!”, “Welcome, Tracey!” the __________________ in the room welcomed her.

CHILD

 

Конец формы

 

Начало формы

Everyone seemed friendly and Tracey felt a little __________________.

GOOD

 

Конец формы

 

Начало формы

The father picked her up after school. “How was your day?” he asked. To his surprise Tracey answered that she __________________ her new school.

“You are a brave girl,” her father said. “I’m proud of you.”

LIKE

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

Have you heard of a Tadeus Bodnar? He is a _________FAME_________ Hungarian hairdresser. Not long ago he stopped using the _________TRADITION_________ scissors and comb. Now his instruments are axes, irons and vacuum cleaners. Now he is very _________SUCCESS_________ and happy because with his innovative techniques he can express himself better. He cuts hair in his shop in Budapest by chopping it with an axe. Then he styles the hair using a vacuum cleaner, or straightens it with an iron. It’s difficult to believe but the extravagant hairdresser is very popular. Many people find him very _________CREATE_________. Every day there’s an ________END__________ line of people streaming to his shop. They wish to change their ________APPEAR__________ and have a thrilling, new experience. 

Have you heard of a Tadeus Bodnar? He is a __________________ Hungarian hairdresser.

FAME

 

Конец формы

 

Начало формы

Not long ago he stopped using the __________________ scissors and comb. Now his instruments are axes, irons and vacuum cleaners.

TRADITION

 

Конец формы

 

Начало формы

Now he is very __________________ and happy because with his innovative techniques he can express himself better.

SUCCESS

 

Конец формы

 

Начало формы

He cuts hair in his shop in Budapest by chopping it with an axe. Then he styles the hair using a vacuum cleaner, or straightens it with an iron. It’s difficult to believe but the extravagant hairdresser is very popular. Many people find him very __________________.

CREATE

 

Конец формы

 

Начало формы

Every day there’s an __________________ line of people streaming to his shop.

END

 

Конец формы

 

Начало формы

They wish to change their __________________ and have a thrilling, new experience.

APPEAR

 

Конец формы

 

   

7A2A1B


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

It was about 6pm when I heard a knock on the door. It _________BE_________ Jason, my teenage neighbour. He looked cold and upset.  
“What’s wrong, Jason?”
“I _________LOSE_________ my key and I can’t get into my house.”
“Come in. Today’s not a day for long walks, or long waits,” I looked out the window. It _______SNOW_________ hard and it was windy. The weather was getting ________BAD__________ every hour. 
Jason _________TAKE_________ off his coat and boots. His ________FOOT__________ were wet and I gave him a pair of socks to change into. A cup of hot tea and some biscuits soon made the boy feel warm.
“Where are your parents, Jason?”
“I _________NOT/KNOW_________.
I can’t call them because of this,” he pulled his phone out of his pocket and showed it to me – the screen _________BREAK_________ and the phone was obviously dead.
Jason focused on the food again. He took his _________FOUR_________ biscuit and said: “I wish my mum could make biscuits like this.”
 


  

It was about 6pm when I heard a knock on the door. It __________________ Jason, my teenage neighbour. He looked cold and upset.

BE

 

Конец формы

 

Начало формы

“What’s wrong, Jason?”

“I __________________ my key and I can’t get into my house.”

LOSE

 

Конец формы

 

Начало формы

 “Come in. Today’s not a day for long walks, or long waits,” I looked out the window. It __________________ hard and it was windy.

SNOW

 

Конец формы

 

Начало формы

The weather was getting __________________ every hour.

BAD

 

Конец формы

 

Начало формы

Jason __________________ off his coat and boots.

TAKE

 

Конец формы

 

Начало формы

His __________________ were wet and I gave him a pair of socks to change into. A cup of hot tea and some biscuits soon made the boy feel warm.

FOOT

 

Конец формы

 

Начало формы

 “Where are your parents, Jason?”

“I __________________.

NOT/KNOW

 

Конец формы

 

Начало формы

I can’t call them because of this,” he pulled his phone out of his pocket and showed it to me  the screen __________________ and the phone was obviously dead.

BREAK

 

Конец формы

 

Начало формы

Jason focused on the food again. He took his __________________ biscuit and said: “I wish my mum could make biscuits like this.”

FOUR

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

There are pills for everything. If you can't sleep you take a pill. If you're depressed or just _________HAPPY_________, you also can take a pill. These days scientists are developing a new pill that you can use for improving your ________FIT__________. It will have the same effect on people’s bodies as doing sports. The ________SCIENCE__________ experiments on mice have given wonderful results. The animals got stronger and healthier without any exercise. However, some doctors think that such pills can be ________DANGER__________ for health, especially in certain situations. The problem is that there will be people who may use the pill unwisely. For example, young girls who want to lose weight and get slim may take several pills at once. It will be very _________HARM_________ for their health. That’s why our government should think a lot before making the ________DECIDE__________ that allows the medicine to be produced. 

There are pills for everything. If you can't sleep you take a pill. If you're depressed or just  __________________, you can also take a pill.

 

HAPPY

 

Конец формы

 

Начало формы

These days scientists are developing a new pill that you can use for improving your __________________.

FIT

 

Конец формы

 

Начало формы

It will have the same effect on people’s bodies as doing sports. The __________________ experiments on mice have given wonderful results.

SCIENCE

 

Конец формы

 

Начало формы

The animals got stronger and healthier without any exercise. However, some doctors think that such pills can be __________________ for health, especially in certain situations.

DANGER

 

Конец формы

 

Начало формы

The problem is that there will be people who may use the pill unwisely. For example, young girls who want to lose weight and get slim may take several pills at once. It will be very __________________ for their health.

HARM

 

Конец формы

 

Начало формы

That’s why our government should think a lot before making the __________________ that allows the medicine to be produced.

DECIDE

 

Конец формы

 

   

E16B57


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

By today’s standards, my mobile phone is pretty basic. It’s a Nokia. It’s a small device that receives telephone calls and sends text messages. Other than that, my phone _________NOT/DO_________ much. Most of my friends wish they _________HAVE_________ smartphones because they are cool and trendy. They say the _________GOOD_________ thing about a smartphone is that you ‘can do everything with it!’ That’s right, smartphones have many more functions than a simple phone, however, not all of them are needed. In everyday life, smartphones _________USE_________ mainly for checking social networking sites, replying to emails, and playing games. Grown-ups as well as ________CHILD__________ like playing games. Anyway, I prefer my good old Nokia. It’s my ________ONE__________ mobile phone. When I bought it, it didn’t cost _________I_________ very much. And I am not afraid anyone will ever steal it.  It’s also very reliable. Yesterday I dropped it. It _________FLY_________ down the staircase and hit the wall. I thought that _________BE_________ the end of it and I would have to buy a new one. But nothing of the kind – it still works properly! 

By today’s standards, my mobile phone is pretty basic. It’s a Nokia. It’s a small device that receives telephone calls and sends text messages. Other than that, my phone __________________ much.

NOT/DO

 

Конец формы

 

Начало формы

Most of my friends wish they __________________ smartphones because they are cool and trendy.

HAVE

 

Конец формы

 

Начало формы

They say the __________________ thing about a smartphone is that you ‘can do everything with it!’

GOOD

 

Конец формы

 

Начало формы

That’s right, smartphones have many more functions than a simple phone, however, not all of them are needed. In everyday life, smartphones __________________ mainly for checking social networking sites, replying to emails, and playing games.

USE

 

Конец формы

 

Начало формы

Grown-ups as well as __________________ like playing games.

CHILD

 

Конец формы

 

Начало формы

Anyway, I prefer my good old Nokia. It’s my __________________ mobile phone.

ONE

 

Конец формы

 

Начало формы

When I bought it, it didn’t cost __________________ very much. And I am not afraid anyone will ever steal it.

I

 

Конец формы

 

Начало формы

It’s also very reliable. Yesterday I dropped it. It __________________ down the staircase and hit the wall.

FLY

 

Конец формы

 

Начало формы

I thought that __________________ the end of it. But nothing of the kind  it still works properly!

BE

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

Last spring my best friend Isabelle and I booked a holiday in Venice. We rented a small apartment for a week with a _________WONDER_________ view of the town. At the last moment another friend, Linda, asked if she could come with us. She was a _________FRIEND_________, cheerful girl and we were glad to have her join us. Venice was a _________FANTASY_________ place and we enjoyed our trip greatly. Linda was fond of history and she told us lots of ________INTEREST__________ facts about the town. We also liked the Italian food very much. The waiter in the nearby pizzeria was a boy from Britain, so we never had any problems with _________COMMUNICATE_________. The only _________PLEASANT_________ thing about Venice was the weather. It was unusually cold and windy that week. 

Last spring my best friend Isabelle and I booked a holiday in Venice. We rented a small apartment for a week with a __________________ view of the town. At the last moment another friend, Linda, asked if she could come with us.

WONDER

 

Конец формы

 

Начало формы

She was a __________________, cheerful girl and we were glad to have her join us.

FRIEND

 

Конец формы

 

Начало формы

Venice was a __________________ place and we enjoyed our trip greatly.

FANTASY

 

Конец формы

 

Начало формы

Linda was fond of history and she told us lots of __________________ facts about the town.

INTEREST

 

Конец формы

 

Начало формы

We also liked the Italian food very much. The waiter in the nearby pizzeria was a boy from Britain, so we never had any problems with __________________.

COMMUNICATE

 

Конец формы

 

Начало формы

The only __________________ thing about Venice was the weather. It was unusually cold and windy that week.

PLEASANT

 

Конец формы

 

   

00D469


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

When I came into the room, my computer was on. It worried me since I _________NOT/REMEMBER_________ switching it on. I looked around –  there _________BE_________ nobody in my room and everything was in its usual place.  Suddenly I _________UNDERSTAND_________ –  the book had gone! I had left it on the table but it wasn’t there any more. I checked the window –  it _________CLOSE_________. That meant that someone had come into the room through the door. My _________ONE_________ impulse was to call the police but I called Jim instead. “What _________HAPPEN_________?” Jim sounded sleepy. I explained that someone _________TAKE_________ the book. “Oh, no!” Jim sounded unhappy. “Have you any idea how valuable it is?” “There’s another thing I ________NOT/CAN__________ understand,” I interrupted Jim. “My computer’s on but I always switch it off before leaving home.” “Ok, stay at home. I’ll be at _________YOU_________ place in half an hour,” he said and the phone went dead. 

When I came into the room, my computer was on. It worried me since I __________________ switching it on.

NOT/ REMEMBER

 

Конец формы

 

Начало формы

I looked around  there __________________ nobody in my room and everything was in its usual place.

BE

 

Конец формы

 

Начало формы

Suddenly I __________________  the book had gone! I had left it on the table but it wasn’t there any more.

UNDERSTAND

 

Конец формы

 

Начало формы

I checked the window  it __________________.

CLOSE

 

Конец формы

 

Начало формы

That meant that someone had come into the room through the door. My __________________ impulse was to call the police but I called Jim instead.

ONE

 

Конец формы

 

Начало формы

“What __________________?” Jim sounded sleepy.

HAPPEN

 

Конец формы

 

Начало формы

I explained that someone __________________ the book.

“Oh, no!” Jim sounded unhappy. “Do you have any idea how valuable it is?”

TAKE

 

Конец формы

 

Начало формы

“There’s another thing I __________________ understand,” I interrupted Jim. “My computer’s on but I always switch it off before leaving home.”

NOT/CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

“Ok, stay at home. I’ll be at __________________ place in half an hour,” he said and the phone went dead.

YOU

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

Learning languages is becoming a popular hobby with children and adults. It’s not only interesting but very _________USE_________, too. Foreign languages improve memory and develop ________IMAGINE__________. People who are able to speak two or more languages _________FLUENT_________ are usually more successful than their monolingual colleagues. They are better in making business and _________PERSON_________ contacts. They are more _________CREATE_________ and they are better in solving conflicts as they are able to accept new ideas and different points of view. Foreign languages make life more _________INTEREST_________ and colourful. 

Learning languages is becoming a popular hobby with children and adults. It’s not only interesting but very __________________, too.

USE

 

Конец формы

 

Начало формы

Foreign languages improve memory and develop __________________.

IMAGINE

 

Конец формы

 

Начало формы

People who are able to speak two or more languages __________________ are usually more successful than their monolingual colleagues.

FLUENT

 

Конец формы

 

Начало формы

They are better in making business and __________________ contacts.

PERSON

 

Конец формы

 

Начало формы

They are more __________________ and they are better in solving conflicts as they are able to accept new ideas and different points of view.

CREATE

 

Конец формы

 

Начало формы

Foreign languages make life more __________________ and colourful.

INTEREST

 

Конец формы

 

   

04D9A3


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

Linda was looking forward to her holidays. First of all, she _________FEEL_________ really tired from school and wanted to have a break. The _________TWO_________reason was that they were going to take a trip to the mountains. Linda enjoyed it very much when they went somewhere all together as a family. They _________NOT/DO_________ it very often since her parents were very busy people. Linda ________NOT/CAN__________ ski but the prospect didn’t scare her. She learnt everything very quickly, especially when her father taught ________SHE__________. He was the ________GOOD__________teacher in the world!
“I _________BUY_________ special sunglasses for skiing,” Linda boasted to her father. “Have a look! Nice, aren’t they?”
“They are,” he gave Linda a quick look and turned back to his computer. He ________PREPARE__________ a presentation or something else very important.
Linda could see diagrams on the screen. They _________DRAW_________ in different colours which made them look complicated. 

Linda was looking forward to her holidays. First of all, she __________________ really tired from school and wanted to have a break.

FEEL

 

Конец формы

 

Начало формы

The __________________ reason was that they were going to take a trip to the mountains.

TWO

 

Конец формы

 

Начало формы

Linda enjoyed it very much when they went somewhere all together as a family. They __________________ it very often since her parents were very busy people.

NOT/DO

 

Конец формы

 

Начало формы

Linda __________________ ski but the prospect didn’t scare her.

NOT/CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

She learnt everything very quickly, especially when her father taught __________________.

SHE

 

Конец формы

 

Начало формы

He was the __________________ teacher in the world!

GOOD

 

Конец формы

 

Начало формы

“I __________________ special sunglasses for skiing,” Linda boasted to her father. “Have a look! Nice, aren’t they?”

BUY

 

Конец формы

 

Начало формы

“They are,” he gave Linda a quick look and turned back to his computer. He __________________ a presentation or something else equally important.

 

PREPARE

 

Конец формы

 

Начало формы

Linda could see diagrams on the screen. They __________________ in different colours which made them look complicated.

DRAW

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

My first job was working at a bakery. When I walked from my house to the bakery I could smell the _________WONDER_________ fresh bread. I loved it. I worked ________DAY__________ after school and at weekends. It made about twenty hours a week. One of the most _________FANTASY_________ things about the bakery was that I could eat all I wanted there. I couldn't stop eating the fresh buns, rolls and cakes. They were so ________TASTE__________. Mrs. Bradley, the _________OWN_________ of the bakery, was a very nice woman. She had no children and she treated me like her own granddaughter. I liked her too and did my best to be as ________HELP_________as possible. 

My first job was working at a bakery. When I walked from my house to the bakery I could smell the __________________ aroma of the fresh bread.

 

WONDER

 

Конец формы

 

Начало формы

I loved it. I worked __________________ after school and at weekends. It made about twenty hours a week.

DAY

 

Конец формы

 

Начало формы

One of the most __________________ things about the bakery was that I could eat all I wanted there.

FANTASY

 

Конец формы

 

Начало формы

I really couldn't stop eating the fresh buns, rolls and cakes. They were so __________________.

 

TASTE

 

Конец формы

 

Начало формы

Mrs. Bradley, the __________________ of the bakery, was a very nice woman. She had no children and she treated me like her own granddaughter.

OWN

 

Конец формы

 

Начало формы

I liked her too and did my best to be as __________________ as possible.

HELP

 

Конец формы

 

   

9A6651


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

Tim woke up later than usual. It was Sunday and he _________HAVE_________ lots of plans for the day. He was in the bathroom cleaning his _________TOOTH_________ when he heard some unfamiliar voices from the veranda.  “Who could they be?” Tim _________THINK_________. When he came into the room, his mum and two other women ________CHAT__________ happily and didn’t notice him. Tim coughed to attract _________THEY_________ attention. “Oh, Tim, you’re up already!” his mother sounded excited. “Meet my school friends, Linda and Emma.” Linda shook his hand, Emma smiled and said: “We _________BE_________ happy to meet you, Tim.” Your mum showed us your photo, but you are much _________YOUNG_________ there. Join us for tea. I wish we _________CAN_________ talk about our school days for ages, but we have some other business to discuss with your mother. It’s going to be interesting for you, too.” Tim sat at the table. Emma had some papers in her hands but Tim couldn’t read what _________PRINT_________ there –  the letters were too small. 

Tim woke up later than usual. It was Sunday and he __________________ lots of plans for the day.

HAVE

 

Конец формы

 

Начало формы

He was in the bathroom cleaning his __________________ when he heard some unfamiliar voices from the veranda.

TOOTH

 

Конец формы

 

Начало формы

 “Who could they be?” Tim __________________.

THINK

 

Конец формы

 

Начало формы

When he came into the room, his mum and two other women __________________ happily and didn’t notice him.

CHAT

 

Конец формы

 

Начало формы

Tim coughed to attract __________________ attention.

THEY

 

Конец формы

 

Начало формы

 “Oh, Tim, you’re up already!” his mother sounded excited. “Meet my school friends, Linda and Emma.” Linda shook his hand, Emma smiled and said: “We __________________ happy to meet you, Tim.”

BE

 

Конец формы

 

Начало формы

Your mum showed us your photo, but you are much __________________ there. Join us for tea.

YOUNG

 

Конец формы

 

Начало формы

I wish we __________________ talk about our school days for ages, but we have some other business to discuss with your mother. It’s going to be interesting for you, too.”

CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

Tim sat at the table. Emma had some papers in her hands but Tim couldn’t read what __________________ there  the letters were too small.

PRINT

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

Thousands of tourists visit Edinburgh every year. The capital of Scotland is ________FAME__________ for its history and architecture. It’s one of the ________CULTURE__________ centres of the country. The main _________ATTRACT_________ of the city is Edinburgh Castle. It was built in the 12thcentury but it still looks magnificent and very _________IMPRESS_________.  There are many historic monuments in Edinburgh. One of them is an unusual monument to Walter Scott, a well-known _________WRITE_________. The city streets are usually full of noisy tourists with cameras but if you want a quiet holiday, you can have it too - the beautiful and ________PEACE__________ countryside is just round the corner. 

Thousands of tourists visit Edinburgh every year. The capital of Scotland is __________________ for its history and architecture.

FAME

 

Конец формы

 

Начало формы

It’s one of the __________________ centres of the country.

CULTURE

 

Конец формы

 

Начало формы

The main __________________ of the city is Edinburgh Castle.

ATTRACT

 

Конец формы

 

Начало формы

It was built in the 12th century but it still looks magnificent and very __________________.

IMPRESS

 

Конец формы

 

Начало формы

There are many historic monuments in Edinburgh. One of them is an unusual monument to Walter Scott, a well-known __________________.

WRITE

 

Конец формы

 

Начало формы

The city streets are usually full of noisy tourists with cameras but if you want a quiet holiday, you can have it too - the beautiful and __________________ countryside is just round the corner.

PEACE

 

Конец формы

 

   

2F0092


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

 

I come from England but now I live permanently in Québec, Canada.

When my parents __________________ me to Canada, I was fifteen.

 

 

BRING

 

Конец формы

 

Начало формы

It was the winter and I __________________ by the amount of snow there.

IMPRESS

 

Конец формы

 

Начало формы

I asked my new friends what they usually __________________ for entertainment in such a cold climate.

 

DO

 

Конец формы

 

Начало формы

Their answer was simple, “In winter __________________ and adults go skiing and skating.”

Before arriving in Canada I had never tried skating and my Canadian ice experience was really painful.

CHILD

 

Конец формы

 

Начало формы

To start with, it took __________________ half an hour to put on the skates.

I

 

Конец формы

 

Начало формы

I __________________ how to move so my new friends showed me some basic techniques.

NOT/KNOW

 

Конец формы

 

Начало формы

However, when I was left alone on the ice, I __________________ over immediately. When I opened my eyes, my new friends were standing around. They weren’t laughing, they looked worried.

 

FALL

 

Конец формы

 

Начало формы

“Are you OK?” they asked.

“Fine,” I said, “I wish I __________________ skate as easily as you do.”

 

CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

“You definitely will,” they smiled. And they were right. By the end of my __________________ winter in Canada, I felt confident on the ice. More than that, I found out that skating was a really exciting activity!

 

ONE

 

 

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

 

I unexpectedly met my old friend Natalie at a metro station in Paris. I recognised her at once though we hadn’t seen each other for ten years. Now she works as a __________________ for Le Figaro newspaper.

 

 

REPORT

 

Конец формы

 

Начало формы

Our __________________ began when we were at school. After school, Natalie left Britain. French was her favourite subject and she went to university in Paris.

FRIEND

 

Конец формы

 

Начало формы

It is one of the most __________________ opera houses in the world.

FAME

 

Конец формы

 

Начало формы

Now she is a very __________________ journalist. Her life is busy and exciting.

SUCCESS

 

Конец формы

 

Начало формы

I was __________________ that she managed to find some time for me.

LUCK

 

Конец формы

 

Начало формы

Natalie made my visit to Paris __________________. She took me to the most interesting places in the city. In the evening we even watched a performance at The Grand Opera House.

FORGETTABLE

 

Конец формы

 

   

2A4B20


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст.

People turn fifteen only once in life and Anna wanted to have a great birthday party, with cake, candles and guests. “Guests? And what if nobody comes,” Anna ______THINK______. She ______NOT/CAN______ wait till the end of the lesson and turned to Linda and Kate, who were sitting next to her.

“Look, it’s my birthday this Saturday and I ______NOT/INVITE______ you yet. Will you come?” she said quietly.

“We ______SOLVE______ Maths problems, can’t you see?” Linda didn’t even look up.

Linda and Kate were the ______POPULAR______ girls in the class.

Their fathers were successful ______BUSINESSMAN______ who Anna sometimes saw on TV.

“I ______COME______ on Saturday,” Kate said suddenly. “What time is your party?”

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию.

People turn fifteen only once in life and Anna wanted to have a great birthday party, with cake, candles and guests. “Guests? And what if nobody comes,” Anna ________________.

THINK

Конец формы

 

Начало формы

She ________________ wait till the end of the lesson and turned to Linda and Kate, who were sitting next to her.

NOT/CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

Linda and Kate were the ________________ girls in the class.

POPULAR

 

Конец формы

 

Начало формы

“Look, it’s my birthday this Saturday and I ________________ you yet. Will you come?” she said quietly.

NOT/ INVITE

 

Конец формы

 

Начало формы

Their fathers were successful ________________ who Anna sometimes saw on TV.

BUSINESSMAN

 

Конец формы

 

Начало формы

“I _______________ on Saturday,” Kate said suddenly. “What time is your party?”

COME

Конец формы

 

Начало формы

“We ________________ Maths problems, can’t you see?” Linda didn’t even look up.

SOLVE

 

Конец формы

 

   

55E36B


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

It was a cold January day in York, Pennsylvania. Dr. James turned on the television to check on the weather. The weatherman said that it was going to stay cold for several days. According to him, the roads _________BE_________ very dangerous because of the snow and ice and he strongly recommended staying at home if at all possible. Dr. James _________NOT/CAN_________ stay at home. He worked in a hospital and there were patients waiting for him there. He put on a sweater, jacket, gloves, boots and a hat, and opened his front door. Everything ________COVER__________ with snow. A cold wind blew inside. “Wow,” Dr. James said. “The weatherman was right! I wish I ________HAVE__________ a reindeer instead of my old car.” When Dr. James ________DRIVE__________ slowly to work, he saw an accident. He stopped and ________RUN__________ to the damaged car. There was a man and two ________CHILD__________ inside. “Is everyone okay?” Dr. James asked. “Yes, yes, we are fine,” answered the man. “I ________CALL__________ 911 already. They are coming to help ________WE__________. It looks like we won’t get to school today.”

It was a cold January day in York, Pennsylvania. Dr. James turned on the television to check on the weather. The weatherman said that it was going to stay cold for several days. According to him, the roads __________________ very dangerous because of the snow and ice and he strongly recommended staying at home if at all possible.

BE

 

Конец формы

 

Начало формы

Dr. James __________________ stay at home. He worked in a hospital and there were patients waiting for him there.

NOT/CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

He put on a sweater, jacket, gloves, boots and a hat, and opened his front door. Everything __________________ with snow. A cold wind blew inside.

COVER

 

Конец формы

 

Начало формы

“Wow,” Dr. James said. “The weatherman was right! I wish I __________________ a reindeer instead of my old car.”

HAVE

 

Конец формы

 

Начало формы

When Dr. James __________________ slowly to work, he saw an accident.

DRIVE

 

Конец формы

 

Начало формы

He stopped and __________________ to the damaged car.

RUN

 

Конец формы

 

Начало формы

There was a man and two __________________ inside.

CHILD

 

Конец формы

 

Начало формы

“Is everyone okay?” Dr. James asked.

“Yes, yes, we are fine,” answered the man. “I __________________ 911 already.

CALL

 

Конец формы

 

Начало формы

They are coming to help __________________. It looks like we won’t get to school today.”

WE

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

Siem Reap is a small town in Cambodia, a country in southeast Asia. It is built around a ________FAME__________ cathedral. The town is charming with some fine examples of French colonial architecture. A legend says that a French _________WRITE_________ once called the town “a pearl of Cambodia”. Nowadays, this town is quite popular with tourists. They often use it as a starting point for their _________EXCITE_________ travellings. The town is really remarkable. There you will find some _________IMPRESS_________ stone monuments and statues, ancient buildings and picturesque ruins. Note that it’s _________USUAL_________ hot there in the summer. Please ensure that you take _________COMFORT_________ walking shoes, light clothing and plenty of water to drink. 

Siem Reap is a small town in Cambodia, a country in southeast Asia. It is built around a __________________ cathedral.

FAME

 

Конец формы

 

Начало формы

The town is charming with some fine examples of French colonial architecture. A legend says that a French __________________ once called the town a pearl of Cambodia’.

 

 

WRITE

 

Конец формы

 

Начало формы

Nowadays, this town is quite popular with tourists. They often use it as a starting point for their __________________ travellings.

EXCITE

 

Конец формы

 

Начало формы

The town is really remarkable. There you will find some __________________ stone monuments and statues, ancient buildings and picturesque ruins.

IMPRESS

 

Конец формы

 

Начало формы

Note that it’s __________________ hot there in the summer.

USUAL

 

Конец формы

 

Начало формы

Please ensure that you take __________________ walking shoes, light clothing and plenty of water to drink.

COMFORT

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

It was Friday evening. Liz was looking forward to Saturday because it was her husband’s birthday. She had been preparing for this event for a long time. She had invited ________THEY__________ college friends and they were all coming from different cities. The best part was that Carlos, her husband, _________NOT/KNOW_________ anything about the arrangements. It was going to be a surprise. Liz _________MAKE_________ sandwiches when Carlos came into the kitchen. 
“Look, darling,” he said, “I know it’s my birthday tomorrow but I don’t want to do anything special for it.”
Liz thought, “I wish I _________CAN_________ cancel the party but I can’t –  it’s too late. The party will take place anyway and it will be the _________GOOD_________ party ever”.
When Carlos came home on Saturday, there ________BE__________ lots of people there. Carlos _________TELL________ them that he felt very happy to see them all and it was true! The guests enjoyed the dinner and then Liz brought in a cake. The cake __________DECORATE________ with chocolates and jellies, and it had as many candles as the number of years Carlos had reached that day. Carlos couldn’t blow them out on the _________ONE_________ try and his friends were delighted to help him.  

It was Friday evening. Liz was looking forward to Saturday because it was her husband’s birthday. She had been preparing for this event for a long time. She had invited __________________ college friends and they were all coming from different cities.

THEY

 

Конец формы

 

Начало формы

The best part was that Carlos, her husband, __________________ anything about the arrangements. It was going to be a surprise.

NOT/KNOW

 

Конец формы

 

Начало формы

Liz __________________ sandwiches when Carlos came into the kitchen.

MAKE

 

Конец формы

 

Начало формы

“Look, darling,” he said, “I know it’s my birthday tomorrow but I don’t want to do anything special for it.”

Liz thought, “I wish I __________________ cancel the party but I can’t  it’s too late.

CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

The party will take place anyway and it will be the __________________ party ever”.

GOOD

 

Конец формы

 

Начало формы

When Carlos came home on Saturday, there __________________ lots of people there.

BE

 

Конец формы

 

Начало формы

Carlos __________________ them that he felt very happy to see them all and it was true!

TELL

 

Конец формы

 

Начало формы

The guests enjoyed the dinner and then Liz brought in a cake. The cake __________________ with chocolates and jellies, and it had as many candles as the number of years Carlos had reached that day.

DECORATE

 

Конец формы

 

Начало формы

Carlos couldn’t blow them out on the __________________ try and his friends were delighted to help him.

ONE

 

Конец формы

 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2732, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2732.

The city of St Davids is situated on the south-west coast of Wales. If you're looking for an _________USUAL_________ place to go, this is your destination. It was granted city status by Queen Elizabeth II but in reality St Davids looks like an ________ATTRACT__________ small village. It is actually the smallest city in Britain with a _________POPULATE_________ of just over 1,600. St Davids has a _________BEAUTY_________ medieval cathedral which dates back to the 12th century. Today it is a _________CHARM_________ place with narrow streets filled with cafes, hotels and art galleries – but only one pub! St Davids is famous for its sandy beaches and clear water. Whitesands Bay is a regular _________WIN_________ of the prestigious European Blue Flag award. 

The city of St Davids is situated on the south-west coast of Wales. If you're looking for an __________________ place to go, this is your destination.

USUAL

 

Конец формы

 

Начало формы

It was granted city status by Queen Elizabeth II but in reality St Davids looks like an __________________ small village.

ATTRACT

 

Конец формы

 

Начало формы

It is actually the smallest city in Britain with a __________________ of just over 1,600.

POPULATE

 

Конец формы

 

Начало формы

St Davids has a __________________ medieval cathedral which dates back to the 12th century.

BEAUTY

 

Конец формы

 

Начало формы

Today it is a __________________ place with narrow streets filled with cafes, hotels and art galleries  but only one pub!

CHARM

 

Конец формы

 

Начало формы

St Davids is famous for its sandy beaches and clear water. Whitesands Bay is a regular __________________ of the prestigious European Blue Flag award.

WIN

 

Конец формы

 

   

9CB236


 

Начало формы

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1826, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1826.

I was sitting in an arm-chair and watching my sister Alison. She was getting ready for a party. Alison was 15 years _________OLD_________ than me and she always treated me like a child. Alison took her jewellery box from the table. The box _________MAKE_________ of wood and had colourful stones on the top. 
“You know you must never touch it, right?” Alison said.
“If the box was mine, I ________ALLOW__________ you to touch it whenever you wanted,” I answered. Alison said nothing to that. 
When she put on her jewelry, she looked like a princess. She moved gracefully as if her _________FOOT_________ didn’t touch the ground. Alison kissed me goodnight and left. I tried to resist my curiosity but I _________NOT/CAN_________. I opened the box. There _________BE_________ lots of rings, ear-rings, bracelets and necklaces inside. I got them all out. The _________ONE_________ piece of jewelry I tried on was a silver necklace. After that I lost track of time. Suddenly I _________SEE_________ Alison. She was standing at the doorway and looking at me angrily. I _________NOT/KNOW_________ what to say. Many years have passed since that night. Now I am a designer – I create clothes and accessories.
My sister likes my work very much. 

I was sitting in an arm-chair and watching my sister Alison. She was getting ready for a party. Alison was 15 years __________________ than me and she always treated me like a child.

OLD

 

Конец формы

 

Начало формы

Alison took her jewellery box from the table. The box __________________ of wood and had colourful stones on the top.

“You know you must never touch it, right?” Alison said.

MAKE

 

Конец формы

 

Начало формы

“If the box was mine, I __________________ you to touch it whenever you wanted,” I answered. Alison said nothing to that.

ALLOW

 

Конец формы

 

Начало формы

When she put on her jewelry, she looked like a princess. She moved gracefully as if her __________________ didn’t touch the ground.

FOOT

 

Конец формы

 

Начало формы

Alison kissed me goodnight and left. I tried to resist my curiosity but I __________________. I opened the box.

NOT/CAN

 

Конец формы

 

Начало формы

There __________________ lots of rings, ear-rings, bracelets and necklaces inside. I got them all out.

BE

 

Конец формы

 

Начало формы

The __________________ piece of jewelry I tried on was a silver necklace. After that I lost track of time.

ONE

 

Конец формы

 

Начало формы

Suddenly I __________________ Alison. She was standing at the doorway and looking at me angrily.

SEE

 

Конец формы